Definice cestovního ruchu podle WTO (World Trade Organization – Světová obchodní organizace) je jakákoliv aktivita osob, které cestují a pobývají mimo své obvyklé prostředí za účelem jiným než výdělek peněz. Jednoduše řečeno, cestovní ruch zahrnuje veškeré služby spojené s ubytováním, stravováním, cestováním a využíváním volného času, což znamená, že pod něj spadají veškeré služby, které při své dovolené očekáváte.




Je to tedy velmi široké spektrum nabídek a pracovních příležitostí z různých oborů. Patří sem všechny profese spojené s těmito službami jako například: prodejci jízdenek, recepční, instruktoři a praktikanti, stewardi, pracovníci na letištích, průvodci po městech a památkách, pracovníci na festivalech a v cestovních kancelářích, delegáti, ale také pokojské, brigádníci v pohostinství a mnoho dalších. Samozřejmě každé z těchto jednotlivých zaměstnání vyžaduje své individuální znalosti a schopnosti, ale pokud se budeme bavit o jejich souvislosti s cestovním ruchem, jsou zde konkrétní požadavky i benefity.


Co tedy práce v cestovním ruchu vyžaduje?

Základem je především znalost cizího jazyka. Angličtina je v současnosti považována za minimum, které pro práci v tomto oboru potřebujete. Nyní bývá často doplňována o požadavek na znalost dalšího ze světových jazyků, jako je francouzština, španělština, němčina nebo ruština. Zde platí známé pravidlo: „Kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem“, ale v upravené verzi: „Čím více jazyků znáš, tím lepší pracovní možnosti a nabídky se pro tebe mohou najít.“

Dalším důležitým pilířem pro práci v cestovním ruchu je minimálně základní počítačová gramotnost. Neplatí to samozřejmě pro všechny profese v tomto oboru, ale řekněme, že pro ty lépe ohodnocené nabídky je tato schopnost nutná. Kdo má zájem se v této sféře pohybovat, měl by velmi dobře umět pracovat se základními programy a internetem.

Neméně podstatná je komunikace. Jelikož je cestovní ruch spojen s prací s lidmi, je nutné se na tohle připravit a počítat s tím. Správná komunikace se zákazníky a návštěvníky je základem pro úspěch a umí předejít spoustě nedorozumění a negativních dojmů (a třeba negativních recenzí :-).

Také by vám neměl chybět nejen všeobecný přehled, ale celkově zeměpisné a historické znalosti a s tím spojená chuť učit se novým věcem.

Mezi další důležité vlastnosti, které by zaměstnanci v cestovním ruchu měli mít, jsou zodpovědnost, organizovanost a flexibilita.

Co práce v tomto oboru nabízí?

Rozhodně největším benefitem je spojení výdělku s cestováním. V málokterém odvětví se v rámci brigády dostanete na místa, kam byste se třeba jen tak nepodívali. Můžete poznat, jak se žije jinde, vyzkoušet nové věci, jídla, seznámit se s novou kulturou, dozvědět se o zemi / městě, které navštívíte a u toho si ještě vydělat.

Dalším pozitivem, který vám práce v cestovním ruchu může přinést, je rozhodně zábava. Jelikož jsou lidé většinou na prázdninách, bývají spíše v dobrém rozpoložení, chtějí se bavit a prožít nějaké nové zážitky. Samozřejmě se může stát, že narazíte na zákazníka, který vyloženě touží po tom hledat sebemenší problém, ale pokud se pár takovými nenecháte odradit, můžete si užít vlastně hezké léto plné zážitků i vy jako pracující.

Velkou výhodou je také celkové dynamické prostředí, které cestovní ruch vytváří. Pohybuje se v něm spousta energických lidí, kteří svým elánem a nadšením dodávají chuť do práce všem kolem sebe.

Velmi podstatný je přínos brigády v tomto odvětví i pro váš osobní a kariérní růst. Praktické zkušenosti, které můžete získat praxí, vás žádná škola nikdy nenaučí a naopak, pokud třeba patříte mezi studenty tohoto oboru, nabitá praxe vám při studiu bude jen ku prospěchu.



Každý nějak začínal, takže věřte, že pokud vás práce v tomto oboru bude bavit a dáte mu dost své energie a úsilí, může z každého drobného brigádníka jednou být manažer cestovního ruchu, odborník prodeje zájezdů nebo třeba vedoucí turistické společnosti.