lajknito

Většina článku o rozvoji mluví o pravém opaku – jak být efektivní, jak správně využít veškerý volný čas, jak se učit nové věcí. Ale upřímně – když se budeme pořád v poklusu honit za novými podněty a zážitky, ani si je nestačíme vychutnat. Navíc, co si budeme vykládat, jsme jen lidi, no ne :-). Ale jak to udělat, abychom si odpočinek opravdu užili a nevyčítali si, co vše bychom místo válení se na gauči stihli?


Proč neumíme odpočívat?

Je to dáno zřejmě hlavně dobou – neustále se od nás vyžaduje stoprocentní výkon, neustálé nasazení a skvělé výsledky. Cítíme tlak všudypřítomné snahy o to, abychom byli efektivní, využili každou minutu a neustále se zlepšovali. V práci, ve škole a na brigádě musíme nejen perfektně odvádět svoji práci, ale ještě vymýšlet novinky, být kreativní, navrhovat nová řešení... V našem volnu je žádoucí, abychom cestovali, objevovali nová místa, zkoušeli netradiční koníčky, poznávali nové lidi, vypadali neustále skvěle.

 

Jako samozřejmost už bereme také srovnávání na sociálních sítích, které nám na klidu nepřidá. Taky sjíždíte fejsko a říkáte si, jak jsou ostatní neuvěřitelně činorodí, neustále na druhé straně světa a dělají zajímavé věci? Se sociálními sítěmi souvisí i náš strach, že když na chvíli vypneme, něco nám uteče a ostatní zažijí více než my. Ale nemusíš se strachovat – stejné pocity zažíváme všichni.

 

Dejte si kávu a odpočiňte si.

Proč potřebujeme odpočívat

Aby mozek i tělo mohly správně fungovat, potřebují občas naprosto vypnout. Přestože se to nezdá, v době relaxace mozek jede naplno, dělá tzv. velký úklid, kdy „recykluje" – vyhazuje nepotřebné věci, třídí a uvědomuje si souvislosti a kolikrát (heuréka) konečně dojdeme na řešení zdánlivě neřešitelných situací.

Co do odpočinku nepatří

Asi zklamu spoustu pánů, ale hraní PC her a sledování akčňáků nebo hororů to opravdu není :-). Cokoliv, co nám zvýší adrenalin bez možnosti jej současně vybít (jako například sport), nedovolí mozku vypnout. Naopak, tato činnost zahrnuje naše tělo hormony, které v těle zůstávají a způsobují napjaté nervy a pocit vyčerpanosti.

 

Vyrazte si odpočinou na výlet do hor.

Jak na odpočinek bez výčitek?

Ať už za odpočinek považuješ zevling na gauči, sledování televize, čtení knížek, procházku se psem, party s přáteli – stačí na chvíli vypnout a užít si tuhle chvíli. Uvědom si, co tě na tom baví, jak jsi spokojený v dosavadním životě a že si zasloužíš se chvíli nevěnovat ničemu jinému.

 

1) Udělej si rituál, kterým dáš najevo sobě i ostatním, že ti začalo volno. Pro klidnější jedince to může být uvaření heřmánkového čaje :-). Pro ty ostatní to klidně může být nějaká písnička, seriál, určitý typ drinku nebo jídla...

 

2) Napiš si to do kalendáře. Asi bude vtipný tam mít: ležení na gauči :-), proto je lepší si to pojmenovat nějak důstojněji (co třeba relaxace?) a ber to jako program, který máš naplánovaný.

 

3) Napiš si veškeré úkoly na další den na papír. Během odpočinku tě tak nebude napadat: půjčit si zápisky od spolužáka, koupit chleba, zavolat na brigádu. Všechno si to sepíšeš a nemusíš se tak bát, že na něco zapomeneš.

 

4) Střídej aktivní a pasivní odpočinek – vezmi na vědomí, jestli jsi unavený/á fyzicky nebo psychicky. Pokud potřebuje tělo relax, lehni si na gauč a nedělej nic. Jestli potřebuješ vypnout mozek, zajdi si na procházku, jógu, masáž, zaplavat si atd.

 

5) Vypni si telefon, sociální sítě a email. Protože tam neustále získáváš podněty, co dělají ostatní, co ještě musíš udělat ty, co máš naplánováno na zítra a co zřejmě nestíháš. Prostě samé stresy...

Tip na dlouhé zimní večery:

Pokud chceš odpočívat v zimě, která procházkám moc nepřeje, ale válet se u telky tě nebaví, zkus nějaké ruční práce. Poslední dobou stejně frčí DIY – Do it yourself aneb Udělej si sám. Můžeš se naučit háčkovat, malovat na sklo, chodit na keramiku, co tě napadne. Navíc budeš mít super materiál na Instáč ;-).

 

 

A jak odpočíváš ty? Poděl se o své tipy s ostatními do komentářů pod článkem.