První brigáda není jen o výplatě – je to vstup do světa dospělých zodpovědností. Z průzkumu mezi mladými brigádníky vyplývá, že rozhodující není náplň práce, ale způsob, jakým s nimi zaměstnavatel komunikuje a podporuje je.
Mladí brigádníci chtějí být vítáni jako rovnocenní kolegové. Přátelský přístup, trpělivé zaučení a prostor pro otázky jim pomáhají cítit se jistě. Oceňují, když jim někdo věří – i když jsou nezkušení.
Jedna z respondentek pracovala jako brigádnice v domově pro seniory a zároveň studuje obor sociální činnost. Popsala, jak ji přístup kolektivu obrovsky pomohl: „Ostatní se mi vždy snažili vše vysvětlit a pomoct. Chápali, že jsem studentka – některé věci znám ze školy nebo praxe, ale jiné se teprve učím. Vytvořili mi prostředí, kde jsem si mohla jednotlivé činnosti nejdřív vyzkoušet s nimi. Viděla jsem, jak se práce provádí a mohla jsem pomáhat, než jsem začala pracovat samostatně. Nikdo se na mě nedíval jako na neschopného brigádníka, ale jako na člověka, který se může o seniory postarat stejně kvalitně jako oni.“
Tato zkušenost ukazuje, jak zásadní je respekt a trpělivost — zvlášť v náročnějším pracovním prostředí, kde se mladý člověk učí nejen nové úkoly, ale i citlivý přístup k lidem.
Jiná respondentka sdílela neformální, ale přesto hodnotnou zkušenost z brigády u svého bratra: „První zaměstnavatel byl můj bratr. Zapomínala jsem, kolik co stálo nebo jak se co počítá, ale vše mi trpělivě vysvětloval. Prostředí bylo přátelské. Těšilo mě, že jsem byla pro něho prospěšná a důvěřoval mi natolik, že mě nechal na stánku samotnou.“
Přestože jde o rodinný kontext, princip zůstává stejný: důvěra, klidný přístup a ochota pomáhat tvoří z brigády smysluplný zážitek
• Motivuje: Přátelský kolektiv, možnost se ptát, důvěra ve schopnosti, možnost plánovat si směny samostatně, prostor pro zaučení.
• Demotivuje: Ignorování, odsuzování chyb, stres, neorganizovanost, nízké finanční ohodnocení, toxická atmosféra.
Když se brigádník cítí být jen „výplň do směny“, mizí ochota učit se. Ale když vnímá, že je vítán, roste nejen jeho výkon, ale i loajalita a chuť se do práce vracet.
Mladí neočekávají dokonalý pracovní den. Ale potřebují prostor pro chyby, možnost ptát se a jasně stanovené podmínky, které jim pomáhají orientovat se.
Jsou schopní — jen je potřeba jim dát příležitost být tak vnímáni.
Zdieľajte so svojimi priateľmi Sdílejte se svými přáteli