Není náročné pro muže prodávat sponky a kolik si asi vydělá obchodní zástupce Bono Bijou? Přečtěte si rozhovor s Markem, který tu pracuje už dlouhých 24 let a vše zjistíte.


Zdravím Marku, vy pracujete jako obchodní manažer ve firmě Bono Bijou, jak jste spokojený se svou prací?

Je nutno říct, že nepovažuji svoji práci za „práci“. Neotročím. Je to můj koníček. Stále zažívám a řeším něco nového, takže mě práce ani po letech neomrzela a nezevšedněla.

Proč jste si zvolil zrovna tuto firmu a pozici? Měl jste už nějaké zkušenosti s prodejem?

Než jsem nastoupil do firmy, neměl jsem s obchodničinou žádné zkušenosti. To byl asi ten hlavní důvod, proč jsem začal u Bona – dali mi šanci, i když moje dosavadní zkušenosti byly akorát s rýsovacím prknem. O tuto práci jsem usiloval, protože jsem cítil, kam mě to doopravdy táhne. Baví mě to, stejně tak cestování a celkově auta. A odvážím se říct, že jsem získal svobodu, kterou na jiných pozicích získáte jen horko těžko.

Nemáte problém jako muž prodávat sponky?

Naopak! Většinou jsou vedoucí prodejen a majitelky butiků ženy, takže mám jako muž výhodu charismatu, zatímco ženy podvědomě vidí v druhé ženě sokyni. Navíc jako muž jsem nestranný a nedívám se na zboží a jeho prodej zaujatě, kdežto ženy opět podvědomě dělají byznys podle toho, jak se jim to zboží zamlouvá a jestli ony samy by jej nosily.

Jak dlouho tady pracujete a kolik si zhruba vyděláte za měsíc? Mzdu můžete ovlivnit, nebo je fixní?

Už to je krásných 24 let, co nosím boňácké barvy. Provize se mi průměrně pohybuje v rozmezí od 40 do 65 tisíc hrubého. Svoji výplatu denně ovlivňuji svým výkonem, svojí schopností získávat nové klienty, ale také i ochotou pracovat dle potřeby, povětšinou až 12 hodin denně. Pokud si všechno sedne, jsem schopný vydělat i více, než jsem uvedl v průměru.

Jaký máte kolektiv? Vídáte se třeba i mimo práci, chodíte na pivo apod.?

Jsem součástí malého, ale přesto velmi efektivního kolektivu. Každý tu má své místo, každý z nás je důležitý a vše do sebe zapadá jako kolečka v hodinovém strojku. Za svým úspěchem vidím práci všech. Naše vztahy jsou tedy kolegiální a přátelské. Jinak by to ani nešlo.

Abychom se všichni setkali a šli na takzvané „jedno“, mi zbývající čas moc nedovoluje. Ten čas, který by totiž měl padnout na pivo, raději vložím do zákazníka. To je mé „pivo“. Pokud se však jedná o porady nebo příjemnější narozeninové oslavy, prostor si najdu. Jinak své volno trávím s dcerami nebo na zahrádce. To jsou má další piva.

Co vás práce v Bono Bijou naučila, získal jste zde i něco jiného než výplatu?

Našel jsem tu víru ve své schopnosti, získal potřebnou sebedůvěru a získal za svoji pracovitost a nasazení respekt od svých nadřízených, kolegů, rodiny, kamarádů a známých. Probudil se ve mně dřímající obchodní talent a roky praxe zdokonalily organizaci a plánování. Stal jsem se samostatnou hnací jednotkou. Toto všechno je nad všechna ocenění penězi.

Jaký benefit máte nejradši?

Největší benefit mé práce je pochvala a spokojenost zákazníků. Někteří mi poděkují třeba kafíčkem a přichystanou svačinou. Hned v závěsu je to pochvala a spokojenost nadřízených a kolegů.

Jaké je tu vedení? Je k vám vstřícné, co se týče dovolených, volna apod.?

Na své nadřízené mám jen slova obdivu a úcty. Jsou to obchodníci tělem i duší, přiměřeně přísní k naší práci a zároveň spravedliví, pracovití, lidští. Obdivuji je. Za tím, abych já mohl v klidu a pohodě pracovat, stojí jejich mravenčí práce a nasazení pro správný chod firmy. Těžko bych našel jinde správnější šéfy, to mi věřte!

Celý den jste v kontaktu s lidmi, není to někdy náročné?

Víte, mě práce s lidmi dobíjí a obohacuje. A to i tehdy, když naše obchodní partnery nezastihnu v dobré náladě. Slunce také občas zastíní mračna. Tak to beru. A protože se s některými zákazníky známe za ta léta, co k nim jezdím, důvěrně, je to pak o to snadnější na ně přenést dobrou náladu a nadšení.

Musí mít člověk určité schopnosti na to být prodejcem, nebo se to dá naučit?

Tak jako dobrý hudebník musí mít hudební sluch, prodejci musí mít vrozený cit pro obchod. S tímhle se člověk rodí. Jinak všechno ostatní se dá naučit. Já se učím neustále.

Všichni známe americké filmy, kde se prodejci snaží vnutit produkt klientovi málem i násilím. :-) Jak to funguje v realitě?

Měřítko úspěšnosti v naší práci je získávání nových klientů. Roky praxe ukazují, že mne při obchodním jednání na stupínek vítěze vždy katapultuje nadšení mé prezentace, slušnost a sebevědomí. To mi připomíná slova Dalea Carnegieho: „Jednej s nadšením a budeš nadšený!“ Věřím tomu, co dělám a co prodávám. Mé nadšení se přenáší na klienty a často mi dopomáhá uzavřít nový obchod.
Práce obchoďáka je krásné povolání, přesto je třeba pamatovat, že úspěchy střídají neúspěchy, ale optimismus a nadšení vám dodají sílu jít dál.

Pokud byste měl něco vzkázat člověku, který přemýšlí o práci pro Bono Bijou, co by to bylo?

Jestliže ti doteď scházela podpora firmy, tady ji nalezneš. Jestliže ti doteď nikdo nedal prostor a šanci ukázat, co v tobě je, tady obojí dostaneš. Máš šanci být svým pánem ve svém revíru, do kterého ti nikdo nepoleze. Pokud tě táhne obchod, v Bonu se může stát tvým koníčkem. Potom je to už krůček ke splnění svých snů, od kterých tě možná ostatní zrazují. Ten pocit, když to zvládneš, je k nezaplacení.