Připravit se na naprosto každou chvíli přijímacího pohovoru prostě nelze. Rozhodně se ale nevyplácí domácí přípravu na pohovor podceňovat. Najděte si před samotným pohovorem chvilku času na promyšlení „strategie“. Právě tento čas může být ve výsledku rozhodující. Velmi často závisí vaše přijetí právě na prvním dojmu, který si vytvoříte během pohovoru. 


Důležitá je domácí příprava!

Ucházíte se o zaměstnání a byli jste přizváni k přijímacímu pohovoru? Nic nenechejte náhodě a na pohovor se připravte. Pokud jste tak ještě neučili před posláním životopisu, zjistěte si všechny možné informace o firmě, do které se hlásíte. Ať už se jedná o historii, velikost, služby, produkty nebo klienty. Každá informace se může během pohovoru hodit.

 

Kde informace hledat? V dnešní době vám jistě napomůže internet. Hledat můžete ale také např. ve výročních zprávách. Pokud v dané firmě pracuje nějaký váš známý, poproste ho o více informací a o pár rad. Není vůbec na škodu si inzerovanou pozici vytisknout a vzít s sebou přímo na pohovor. S personalistou se můžete poté přímo zaměřit na podrobnosti konkrétní pozice.

 

Neměli byste také zapomenout si s sebou na pohovor vzít důležité dokumenty, jako je vaše CV, motivační dopis nebo zvací dopis k pohovoru. I na tyto dokumenty přijde jistě řeč. Kromě těchto dokumentů si nachystejte také blok a pero pro případné poznámky.

 

Co je velmi důležité? Velmi pozorně si prostudovat vámi požadovanou pozici a vše, co s ní souvisí. Zkuste si již dopředu odpovědět na možné otázky, které mohou vyvstat. Bude méně pravděpodobné, že vás personalista překvapí.

 

Uvedli jste v životopise, že plynně hovoříte anglicky, francouzsky i německy? V tom případě byste měli být připraveni v těchto jazycích konverzovat i na pohovoru. Jak jinak si personalista ověří, že opravdu cizí řeči ovládáte? Neuškodí si tedy před pohovorem zopakovat gramatiku a nějaka ta slovíčka. Stejně si bude personalista ověřovat i ostatní údaje uvedené v životopise. Připravte se tedy na to, že vše budete muset doložit vašimi znalostmi.

 

Dopředu si naplánujte trasu na pohovor a přijďte o 10 minut dopředu. Dochvilnost je velmi ceněnou vlastností. Navíc vás nezaskočí ani menší dopravní zácpa. Je velmi užitečné mít s sebou seznam kontaktních osob s telefonními čísly. Může se stát, že v dopravě uvíznete delší dobu. V takovém případě je naprosto nezbytné se omluvit.

 

Co dále? PŘIPRAVTE SI OTÁZKY! Obecně platí, kdo se neptá, nemá zájem! Aktivní přístup je v této situaci nesmírně důležitý. 

Co na sebe?

Co si budeme povídat, první dojem vytváří také oblečení. Věnujte tedy i svému vzhledu dostatečnou pozornost. Každý malý detail vám může pomoci nebo naopak uškodit. Jistě nemusíme zdůrazňovat, že základem dobré image je čisté a také vyžehlené oblečení. Nejlepší je zvolit formální oblečení, tedy u žen kostýmek a u mužů oblek. Ženy by se také měly vyvarovat příliš hlubokým výstřihům nebo krátkým sukním. Vyhněte se také příliš výraznému make-upu. Žádoucí je v tomto případě jen decentní líčení.

 

Samozřejmě vše záleží na konkrétní pozici, na kterou se hlásíte. Pokud se ucházíte o pozici ředitele banky, je konzervativní styl nutný. Pokud se hlásíte třeba na pozici grafika, je zde jistý prostor pro osobitnější a kreativnější styl. 

 

 

Autor: Huňová