lajknito

Víte o tom, že dechem se můžete snadno a rychle uklidnit, načerpat energii nebo si zlepšit spánek? Že ne? V tom případě si pojďte přečíst náš článek! :-)


Dýchání můžete využít vždy, když vás někdo nejenom v práci vytočí. Než abyste se s druhým pohádali, odejděte raději stranou, kde budete sami a pořádně se z toho vydýchejte. Pak se můžete vrátit a situaci dořešit již s chladnější hlavou. Anebo rozhovor dokončete druhý den, kdy si bude jisti, že budete reagovat klidněji.

 

Máte z něčeho strach? Přehráváte si v hlavě dokola hororové scénáře? Přestaňte! Pokud nemůžete vyrazit do přírody, tak běžte třeba k sobě do pokoje. Pohodlně se usaďte nebo si lehněte a zaměřte se pouze na svůj dech. Na nic jiného nemyslete. V duchu si počítejte. Sledujte, jak vám vzduch vstupuje do nosních dírek a všímejte si, kam až se nadechnete. Skvěle tak odvedete pozornost od svých negativních myšlenek a budete v plné přítomnosti, kdy je všechno v naprostém pořádku. Jste v bezpečí a vůbec nic vám nehrozí. Strachy z budoucnosti a vzpomínky minulosti se rozplývají v přítomnosti hlubokého nádechu a výdechu.

 

dýchání 

Na dech bychom se ale neměli zaměřovat jen v době, když jsme nervózní, ve stresu nebo máme z něčeho obavy. Dech je základem všeho. Správné dýchání je zdravé a velmi žádoucí. Málokdo však o sobě může prohlásit, že dýchá správně. Spousta lidí dýchá mělce a povrchně, obírá se tak o životní energii. Dýchání by mělo být vědomé, což znamená, že bychom si měli být opravdu vědomi každého jednoho nádechu a výdechu. To se samozřejmě lehce říká, ale hůře dělá. Vědomé dýchání se dá dobře trénovat, např. při cvičení jógy, kde dech hraje hlavní roli.

 

Jógu tady dnes cvičit nebudeme, ale můžete si s námi vyzkoušet 2 jednoduché dýchací techniky, které zvládne každý ;-) První z nich je zaměřena mimo jiné na dočerpání energie, druhá naopak na zklidnění a spánek.

Technika střídání nosních dírek:

  • Posaďte na paty, do lotosového květu nebo třeba na bobek či polštář.
  • Seďte vzpřímeně – pokud vás bolí záda, klidně se opřete.
  • Pro vyšší koncentraci si zavřete oči.
  • Pravý palec přitiskněte na pravou nosní dírku, zhluboka se nadechněte levou nosní dírkou, na chvilinku zadržte dech.
  • Pak si prsteníčkem nebo malíčkem téže ruky zakryjte levou nosní dírku, uvolněte pravou dírku a pomalu jí vydechujte.
  • Levou dírku ponechte zakrytou a nadechněte se pravou nosní dírkou a opět na chvilku zadržte dech.
  • Poté si zakryjte pravou nosní dírku, uvolněte tu levou a vydechujte (máte za sebou 1. kolo).
  • A zase celé od začátku – střídejte dýchání levou a pravou nosní dírkou.

 

V duchu počítejte dobu trvání nádechu a výdechu. Nádech i výdech by měly být stejně dlouhé, např. na 4 doby. Zkuste takto vědomě dýchat alespoň pár minut každý den (ideálně alespoň 15 kol) a postupně se snažte nádechy a výdechy prodlužovat. Když se nadechujete pravou nosní dírkou aktivujete tak svoji levou hemisféru. Dýchání levou nosní dírkou aktivuje zase tu pravou. Cílem tohoto cvičení může být dosažení harmonie nebo načerpání energie. Někteří u nás ve firmě tuto techniku praktikují například v době, když potřebují dořešit nějaké pracovní záležitosti a neví, jak se rozhodnout nebo když potřebují dobít baterky :-)

 

dýchání

Technika 4-7-8:

  • Pohodlně se posaďte nebo si lehněte.
  • Oči zavřete nebo nechte otevřené – záleží, zda se chcete zklidnit nebo usnout.
  • Klidně se nadechujte nosem a počítejte do 4.
  • Pak zadržte dech a napočítejte do 7.
  • Při vydechování počítejte do 8 a z pusy by vám mělo znít slyšitelné „ššššššš“.
  • Celý cyklus opakujte 3x.

 

Technika je určená na rychlé usínání, zklidnění či zvládnutí úzkosti

 

Dle doktora Weila byste měli toto cvičení praktikovat dvakrát denně po dobu šesti až osmi týdnů. Usínání by pak mělo trvat pouhých 60 vteřin.

Tipy pro příjemnou dýchací praxi:

  • Vysmrkejte se ;-)
  • Zapalte si vonnou tyčinku nebo svíčku.
  • Zajistěte, že vás nebude chvíli nikdo rušit.
  • Na závěr poděkujte sami sobě, že jste si věnovali čas.

 

A máme hotovo :-) Věříme, že vám dýchací techniky pomohou a že budete od nynějška zase trochu vědomější.