Spatřit svět z ptačí perspektivy. Pro někoho sen, pro někoho zážitek, pro někoho strach a fobie, pro někoho každodenní činnost...
Pan Petr Sedlák, instruktor profesionální letecké školy AC-FLY s.r.o. nám poskytl spoustu zajímavých informací, o tom, co obnáší tato práce, ale i co čeká samotné zájemce toužící po pilotní kariéře.
V neposlední řadě se dozvíte, co instruktor u létání cítí a budete se divit :-D!
Aby se člověk mohl stát instruktorem na UL (ultra lehké letadlo), je třeba se nejdříve stát pilotem a nějakou dobu lítat. Pokud se teď rozhodnete, že chcete být instruktorkou a nejste pilot, tak od momentu, kdy začnete s výcvikem, to potrvá pět let a musíte nalítat 200 hodin. Tak hovoří předpis. Jsou to přísnější podmínky než pro instruktora na velkých letadlech, tam je pouze podmínka nalétat 200 hodin. Já osobně jsem se k tomu dostal tak, že jsem se bavil s majitelem pilotní školy, jestli náhodou nepotřebuje instruktora. Potřeboval, a tak jsem byl vyslán do kurzu pro instruktory. Pokud umíte lítat, tak tohle už není nic těžkého ani drahého. Kurz jsem úspěšně dokončil a hned jsem byl hozen po hlavě do vody. Učit jsem začal okamžitě po návratu z kurzu.
Jsem instruktor ULA, to znamená, že učím lítat naše studenty na ultralightech. To jsou aerodynamicky řízená letadla do 450 kg (za jistých okolností 600 kg) maximální vzletové hmotnosti, maximálně pro dvě osoby a pohánět je může maximálně jeden pístový motor. Zároveň mám licenci soukromého pilota (PPL - private pilot licence), což mi umožňuje sednout do jakéhokoli letadla, na které mám typovou zkoušku (například Cessna, Zlín atd.) Tam ještě instruktora nemám. Ale pracuji na tom, abych jej měl. Prakticky nejvíc učím na Eurostáru a Koale (výrobce Evektor Kunovice), což jsou ultralehká letadla, která si nezadají v mnoha ohledech s většími letadly. A jako pilot lítám s Cessnou C172.
Na letišti jsem většinou od půl deváté ráno až do momentu, kdy je dolítáno, všechno umyto, natankováno a hangár je uklizený a zavřený. Lítáme do západu slunce, takže v létě, kdy je den nejdelší, se dostanu domů tak kolem desáté večer. Nejvíc lidí chodí lítat o víkendech a svátcích. V těchto dnech máme nejvíc práce. Sezóna je řekněme od dubna do listopadu. Pak už je den tak krátký a počasí většinou tak špatné na lítání, že si musím najít brigádu, abych se uživil. Tím nechci říct, že by se v zimě nelítalo. Ale s létem se to nedá srovnávat.
Z toho, co jsem teď napsal, vyplývá jedna zásadní věc. Doma vás v sezóně moc neuvidí. Zatímco v zimě jste doma pořád, málokterá partnerka to vydrží :-).
Pokaždé něco jiného. Někdy cítím benzín, někdy výfukové plyny, někdy vodu, když se žene bouřka :-). V zimě cítím zimu a v létě teplo :D. Ale na to se asi neptáte :D. O tom by se dalo psát hodně a dlouho, ale asi si to nechám pro sebe. Každý to má jinak. Chcete vědět, jak se člověk cítí, když letí? Přijďte se k nám proletět. Je to mnohem jednodušší, než se stát instruktorem ;-).
Pro práci instruktora nestačí, že máte rádi lítání. Musíte rádi učit. Je spousta lidí, kteří umí lítat, ale dobří instruktoři z nich nikdy nebudou. Musí vás těšit, když vidíte, jak to vašim žákům jde. Musíte ustát, když jim něco nejde. Musíte ustát to, že se vám někdo bude pokoušet, byť neúmyslně, zprotivit, co máte rádi. Musíte na této práci stále hledat, co vás baví. Začít lítat pro peníze je nejsnazší způsob, jak o koníček přijít.
Letadlo nevlastním. A práce je mým velkým koníčkem. Vždycky jsem se snažil, aby mě práce bavila.
V letadle jsem míval strach ze začátku, když jsem se sám učil lítat. Po nějaké době jsem se naučil důvěřovat technice a svým schopnostem. S žákem jsem se v letadle ještě nebál. Musím zaklepat, ale nikomu se zatím nepodařilo dostat nás do situace, která by mohla dopadnout špatně a já se měl důvod bát. Ale bývám nervózní, když pouštím žáka na první sólo. Je to velký moment v kariéře každého pilota. Je to jako první sex. Ten si taky pamatujete celý život, ať už dopadl jakkoli :-). Pohyb ve vzduchu přece jen není pro lidi úplně přirozený, tak se nám žáci občas trochu bojí.
Stalo se mi, že si to hned po vzletu rozmyslela jedna zákaznice. No tak jsme hned zase přistáli. Ostatním, co byli zrovna ve vzduchu, jsem řekl do rádia, že potřebuji, co nejrychleji přistát. Tak mi udělali místo a my byli do tří minut zase na zemi. Rychleji to není dost dobře možné, pokud chceme, aby to bylo bezpečné.
Dokud z vás není kapitán Boeingu, tak to není žádná sláva. Tohle se nedělá pro peníze. Instruktoři, kteří nejsou instruktory na plný úvazek, za lítání většinou nedostanou žádné peníze. Jsou rádi, že si můžou zalítat zadarmo. Já si vydělám tolik, abych zaplatil složenky. Kdekoli jinde bych si vydělal víc. Z instruktorského platu si na letadlo nevyděláte.
Na tuhle otázku odpovídám skoro pořád. Jediná častější otázka je - kde máme padáky a jestli je to bezpečné :D. Není nic těžšího, než předpovědět, jak dlouho to žákovi zabere, než se z něj stane pilot. Záleží na věku žáka. Mladí se učí rychleji než staří. Záleží na talentu. A moc záleží na vynaloženém úsilí. Já jsem výcvik pilota UL dokončil za jednu sezónu. Letová hodina stojí okolo 2500 korun. Během výcviku jsem nalítal 30 hodin. Většinou to ale žákům zabere víc času. Dejte si pozor na školy, kde vám budou tvrdit, že si výcvik uděláte za 20 hodin. Pokud jste nikdy předtím nelítali, není technicky možné, abyste za takovou dobu něco smysluplného uměli. Cílem hry není, aby žák dostal papíry. Cílem je, aby něco uměl a někde se nám nerozplácl.
Určitě ano. Chci dělat instruktora na velkých letadlech. Tam mi ještě chybí pár hodin, abych splnil minima. Bohužel stovky hodin, které mám na ultralightech mi nijak nepomůžou. Počítá se pouze nálet na velkých letadlech. U lítání je pořád kam jít a je co se učit. A mě učení se baví :-)
Pokud chcete lítat pro peníze, nedělejte instruktora. Pokud chcete rodinu, nedělejte instruktora. Pokud chcete svojí prací ohromovat svoje okolí, nedělejte instruktora.
Chcete předávat dál svoje zkušenosti? Chcete jít ostatním příkladem? Chcete převzít zodpovědnost za to, co ostatní naučíte? Chyba žáka je vaší chybou. Žák dělá to, co jste jej naučili vy, co od vás okoukali. Myslíte si, že tohle by vás mohlo bavit? Pak pojďte dělat instruktory :-).
Líbí se Vám článek? Sdílejte se svými přáteli