Stres k našemu životu bohužel patří a je v určitých situacích i přínosný. Občas nám dokonce může zachránit život. Nicméně nyní prožíváme složitější období, kdy je stres stálým a dlouhodobým partnerem v našem běžném životě, což nám může výrazně snížit kvalitu života a nepřinese žádný užitek.


Zkusme si tedy projít šest jednoduchých pravidel, které nám pomůžou se v nehroutit pod tíhou okolností.

1. Uvědomme si vliv médií a omezme informace

Je jasné, že potřebujeme být informovaní o tom, co se děje ve světě i u nás. Ale opravdu není nutné zběsile hltat každou novinku. Média potřebují šokovat, aby byla co nejatraktivnější. Takže vám budou přinášet ty nej zprávy. Nejhorší, nejemotivnější, které ve vás vyvolají největší hrůzu, soucit, lítost, strach apod. Takže si zkuste najít skutečně seriózní zdroj zpráv, který ideálně používá objektivní styl zpravodajství. A ustanovte si stálou denní dobu, kdy si přečtete/zkouknete, co se za ten den stalo a zbytek dne budete přehlížet novinky. Ničemu tím nepomůžete, jen budete zahlcení a ve stresu.

pohovor

2. Přijděte na to, co konkrétně vám působí největší stres

Každý má docela jiný spouštěč stresu. Někoho opravdu znervózňuje časový tlak a deadline, někdo jiný ho naopak potřebuje, díky němu dokáže pořádně zabrat. Spousta lidí začne důkladně pracovat až těsně před termínem odevzdání. Proto je třeba se zamyslet ideálně v klidu domova, jaký typ člověka jste právě vy. Co vás dokáže nejvíce vystresovat? Křičící děti, přemíra práce, nedořešené resty, neustále puštěné zpravodajství, neuklizený stůl, když na vás mluví více lidí atd. Zkuste si navrhnout řešení, jak se vyhnout stresové situaci. Pokud vás například rozrušuje pocit, že je toho na vás moc, zkuste v tu chvíli vypnout. Stačí jen na chviličku, sednout si do opuštěné místnosti, vypnout veškeré zvuky, zavřít oči a jen zhluboka dýchat. Může vám to pomoci nabrat sílu a hlavně odstup, díky kterému můžete přijít na řešení náročné situace. Já jsem se třeba po letech mateřské dovolené naučila, že špinavá kuchyňská linka počká, zatímco já si odpočinu a hodím nohy na chvíli nahoru. Někdy stačí chvilka, jindy ji holt uklidím až ráno :-). Ale je pravda, že tuto banální schopnost jsem zvládla až po letech tréninku :-). Takže na sebe nespěchejte a dejte si tolik času, kolik potřebujete – jednou to zvládnete.

3. Buďte k sobě laskaví, jste stejně důležití jako ostatní

Máte pocit, že vás společnost tlačí do nějakého názoru, pocitu nebo emoce? Zkuste zapřemýšlet nad tím, co cítíte vy. Nemusíte povinně zaujímat určité stanovisko jen proto, že to od vás někdo vyžaduje jako morální postoj. Dokud si nebudete jistí sami sebou, můžete si to nechat pro sebe a jen se jednoduše neúčastnit debaty, která vám není příjemná. To se může týkat čehokoliv – epidemie, války, očkování, výchovy dětí, politiky, práce apod. Dnešní doba je velmi vyhrocená a lidi mají často pocit, že se musí včlenit do jednoho táboru proti druhému. Ale tak to není, můžete mít vlastní názor, nemít názor, nehádat se s jinými proto, že mají jiný názor. Můžeme i přijmout fakt, že každý si myslíme něco jiného a nenutit jiným naše myšlenky. Vždyť ve výsledku je tak zajímavé a osvěžující poslechnout si odlišný styl myšlení.

4. Naučte se relaxovat

Být je stejně důležitě jako dělat. To je citát z jógového studia a já s ním plně souhlasím :-). Občas jen buďte. Občas jen vydechněte. Není to bez užitku, díky tomu načerpáte tolik síly, energie, pozitivního myšlení, chuti do práce... Díky odpočinku pak můžete opět fungovat. Udělejte si občas pěkný den, dopřejte si něco, co si můžete dovolit, nějakou radost navíc, dejte si Aperol, masáž, hezký seriál, volnou sobotu, neděli věnovanou fotbalu a kamarádům, plnou vanu s pěnou, novu knížkou, cokoliv, co vás napadne a potěší vás.

pohovor

5. Začněte říkat NE

Je důležité občas umět říct ne. Zejména pokud vnímáte, že si někdo ulehčuje vlastní práci na váš úkor nebo že vás nutí do něčeho co vám není příjemné. A můžou to být opravdu běžné věci, například partner očekává teplou večeři, ale vy jste unavená. Nebo vás kamarád tlačí do debaty ohledně politiky, která je vám nepříjemná. Naučit se laskavé, ale pevné NE je však velký oříšek pro každého z nás. Trénujte to tedy tam, kde se cítíte bezpečně. Například se sourozencem, blízkým přítelem, partnerem/partnerkou, pokud navštěvujete terapii, tak ideálně tam. Zkuste na začátku vysvětlit, proč danou činnost nechcete dělat, ale udělejte to tak, abyste se neobhajovali. Například: Dnes vážně nechci vařit večeři, jsem hodně unavená. Co kdybychom si něco objednali? Nebo: Promiň kamaráde, nechce se mi bavit o politice, ale co říkáš na včerejší zápas?

5. Pohyb je lepší než 10 doktorů

Je to známé klišé, ale je to prostě fakt. Nemusíte hned makat hodinu v posilovně, stačí klidně jít večer před spaním na procházku na čerstvý vzduch, dát si jemnou jógu s protažením, jít si na 20 minut zaběhat v polední pauze... Po jakékoliv i mírné námaze si psychicky odpočinete mnohem víc než dvouhodinovým sledováním televize. A navíc budete ze sebe mít skvělý pocit, že pro sebe něco děláte, že jste se odhodlali a taky, že už je to za vámi :-).

Samozřejmě bychom všem přáli klidnou pohodovou práci bez stresu. Ale ono to zkrátka nejde, stres tu byl, je a bude. Proto je ideální si na něj zvyknout a umět ho držet pod kontrolou. Máte na něj nějaký speciální trik? Napište nám do komentářů.