Je opravdu spousta článku o tom, jak si ulehčit práci, naučit se správnému time managementu, rozplánovat si dny, hodiny a pomalu i sekundy tak, aby se nám dělalo lépe, nebyli jsme z práce zničení a radovali se z toho, jak všechno jde jako po másle... Já vám řeknu jedno, kdysi jsem se tomu smála!
Nesnáším, když někdo diktuje a vnucuje někomu svoje styly práce (i života) a přesvědčuje, jak je to super! Vždyť ať si to každý udělá, jak mu to vyhovuje, že? No a pak v mém životě ale nastal zlom a já poznala skvělou, mladou, uvolněnou firmu... Jak jinak, Fajn brigády! Už na pohovoru jsem věděla, že toto je místo, kde chci být a zůstat. V začátku mi bylo všechno představeno a já byla nadšená. Jediné, co mě trochu děsilo, byl fakt, že se tady hodně často skloňovalo slovo EFEKTIVITA a PLÁN a tak nějak tu byla (a jsou) tato slova hodně oblíbená... No ale pokud člověk o dobrou práci opravdu stojí, musí občas udělat i nějaký ústupek. Tak jsem se chtě nechtě postupně učila, jak být v práci (ale i v životě) skutečně efektivní , trochu (a pak víc a víc) začala plánovat a zkusila aplikovat všechny rady, které se mi u nás ve firmě dostávaly. A vidíte, jak to dopadlo -já, která jsem původně bojkotovala všechna ta doporučení, vám tady teď píšu a sama doporučuju :-). Protože světe div se, ono to opravdu funguje!
Ano, všichni máme k dispozici ten samý čas. Den má všude 24 hodin, 1440 minut a 86 4000 sekund. Rozdíl je jen v tom, jak s časem nakládáme. Každý člověk potřebuje pracovat, ale i odpočívat, spát, nedělat vůbec nic, nebo dělat to, co ho baví. Občas bohužel něco na úkor něčeho vynecháme a tím se okrádáme o oddech nebo spánek, který tělo potřebuje, nebo naopak o peníze, pokud nic neděláme, a ty člověk taky potřebuje :-). Jak tedy na to? Zkusme si všechno rozplánovat a držet se toho.
Být dobře vyspaný je základ! Člověk by měl dle odborníků spát minimálně 8 hodin. Zkuste si říct, kdy budete chodit pravidelně spát, abyste tam tu osmičku měli. A pokud nějaký večer prokalíte, dospěte to! Pokud vám na povel spát nejde, alespoň už ulehněte v určitou hodinu a dejte se úplně do klidu.
Klííídeček! Naplánujte si jen cca 80% práce, nebo tedy 6-7 hodin. Proč „jen“? Protože ten zbytek se pak věnuje tomu nečekanému, zejména nepředvídaný úkol od šéfa, situace, kterou je potřeba akutně vyřešit... Také se můžete věnovat jinému úkolu, který máte naplánovaný na další den a zabral by vám hodně času, přečíst nějaký motivační článek anebo se vzdělávat ve vašem oboru. Pokud budete počítat s nějakou časovou rezervou, nebudete tolik ohrožení tím strašákem, kterému se říká Pan Stres...
Základ je, neodbíhat od úkolu, do kterého jste se zrovna pustili. Ať kolega s novým nápadem nebo zážitkem ze včerejší párty chvíli počká. Pokud zvoní telefon ve vašem maximálním soustředění na úkol, tak ho nechte být, nehoří (snad :-D), zavoláte pak... Pokud od předem daného úkolu pořád odbíháte, ztrácíte čas, kvalita výkonu klesá. Ať na vás zkrátka nikdo nemluví, Messenger i zvonění vypnout (pokud teda nejste zaměstnanec call centra :-D). Uvidíte, jak super pocit to bude – je hotovo!
Začněte tím nejmíň příjemným, nejnáročnějším. Nechte si na začátek týdne/dne ty věci, na které se moc netěšíte, zaberou vám hodně času, budou vás stát hodně soustředění... Zkrátka ty „hnusy“ ! Je potřeba si uvědomit, že čím déle pracujete, tím i vaše produktivita klesá. Proto tohle časové řazení úkolů. Uvidíte, jak bude závěr vašeho pracovního týdne/dne příjemný. Nebo se dají úkoly třídit dle důležitosti. Vždy je něco důležitější než to druhé!
Pokud děláte v kanceláři, nebo podnikáte, určitě je vaší denní součástí řešení emailů nebo telefonátů. U nás se vyplatilo určit si dobu, kdy se bude zvedat telefon, kdy se bude obvolávat i kdy se budou řešit emaily. 2x – maximálně 3x denně v pravidelném intervalu. S podmínkou mít ke konci pracovní doby čistou emailovou schránku, je s tím spojená i nějaká úleva :-). Čučet na email pořád a nepravidelně se nevyplácí, je to ztráta času. S časovou úsporou samozřejmě souvisí i to, jak emaily řešíte. Nastavení automatického podpisu je samozřejmostí. Pokud odpovídáte často stejnou odpovědí, tak také vytvoření automatických zpráv, nebo existují i skvělé programy, kde pouhým stisknutím nějaké klávesy vyjede celá věta nebo několik vět!
Ano, i takový plán je potřeba mít, když se nám plány plnit nedaří. Ne každý máme vždy svůj den, můžeme být vyčerpaní, nebo zkrátka mít ten den, kdy nám to nemyslí... Nevadí! V tento den to zkrátka nepůjde, tak si dělejte víc přestávek, běžte se na chvíli projít, rozdýchat „hloupej den“ a vymyslete, kdy to doženete. Pokud to samozřejmě ve vaší práci lze dohnat. Přemáhat se, když to zkrátka nejde, nemá velký smysl. Člověka to zničí ještě víc, udělá pak ještě méně...
No a teď k tomu nejdůležitějšímu - oddych, koníčky, to, co milujeme a koho milujeme :-). Udělejte si plán pravidelných aktivit, které vás dělají šťastnými, důležité podotknout, že jde o čas po práci, ve volném čase. Příklad: každé úterý si zajdu na jógu, ve čtvrtek posedím s přáteli, nebo pokecáme po netu, v sobotu to bude nějaký výlet, v neděli ráno si zaběhám, každé pondělí si zahraju s dětmi společenskou hru, v úterý po práci nebudu dělat vůbec nic, jenom se válet... Zkrátka mějte se pořád a pravidelně na co těšit! Pracovní život je nutné prokládat tím, co milujeme, co nás baví. To nás krásně odreaguje a nachystá na každý nový den.
Trochu předpokládám, že k závěru článku máte už určitě nějakých plánů plné zuby :-). Věřte ale, že tak jak malé děti milují rituály, i dospělý jedinec si dokáže velmi rychle zvyknout plnit denní i týdenní plány. Najede na určitý rytmus a bude se mu dělat mnohonásobně lépe, jen vydržet! Samozřejmě není vše, co jsem napsala, aplikovatelné úplně na každé pozici, podobným stylem se ale dá řídit i běžný život. Já osobně třeba chci ještě zapracovat na tom spánku. A udělat si jakýsi rozpis, podle kterého bych pravidelně uklízela dům. A rozpis vaření. Je toho hodně :-)...
„A tomu já říkám plán! Tímto je ujednán.“
Jen se dokopat :-).
Líbí se Vám článek? Sdílejte se svými přáteli